Budget | Houd de controle

Ik vertelde dus al dat ik een budget heb van €20,- per week. Maar het stellen van een budget is totaal nutteloos als je je er niet aan houdt. Dat kun je doen door heel vaak op je rekening te kijken en telkens lastige rekensommetjes te maken. Waarbij je moet letten op de datum waarop het afgeschreven is. Zie je jezelf al rekenen? En tellen? En zoeken tussen de andere afschrijvingen? En als je in de supermarkt staat te twijfelen om die zak chips in je mandje te gooien, heb je geen idee of het budget-wise wel kan.
Mijn tip om écht de touwtjes in handen te houden, is om je boodschappengeld in één keer te pinnen en in een apart portemonneetje te bewaren.
Je hoeft niet per sé een vaste pin-dag te hebben, als je er maar voor zorgt dat het niet binnen een week na de vorige pin-dag was. Het lukt mij nog wel eens om de pin-dag te rekken tot dag 8 of 9. Als je elke 5 dagen je bedrag gaat pinnen, dan geef je uiteindelijk veel meer geld uit dan gepland.
Het fijne aan het aparte portemonneetje vind ik dat ik geen contant geld in mijn normale portemonnee heb. Als ik op school zit te craven naar chocolade, heb ik dus lekker pech. Ik neem namelijk tussendoortjes mee naar school en maak daardoor van tevoren al een veel beter afgewogen keuze over wat ik eet.
P1020026

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes