Running | Waar?

Als hardloper is het misschien lastig om te bepalen waar je nou precies moet lopen. Daarnaast vind ik het zelf ook nog eens vervelend om op de stoep te lopen in verband met scheve stoeptegels, geef mij maar asfalt. Maar mag dat wel?

Regels:
1. Lopers moeten lopen op de stoep. Is deze niet aanwezig dan;
2. Op het fietspad. Is die er ook niet, dan;
3. Op de weg, zo ver mogelijk aan de buitenkant.

En verder?
Op de stoep maakt het niet veel uit, maar op fietspaden en wegen is het verstandiger om links te lopen. Zo zie je verkeer aankomen en kun je sneller en adequater reageren dan wanneer het verkeer van achteren komt. In mijn korte hardloopcarrière heb ik inderdaad al eens aan de kant moeten springen. Maar dat kwam meer door een onaardige bestuurder die geen centimeter wilde uitwijken dan doordat er geen plaats was, want er was genoeg plaats. (Om het allemaal maar netjes te zeggen, ik was wel bozer dan ik hier laat blijken ;-)

Is het donker, draag dan lampjes en een reflectievest of anderszins reflecterende kleding. De mensen met een rijbewijs zullen het weten, fietsers en lopers zonder licht zijn écht onzichtbaar in het donker. Ik wil zelf ook aanraden om nóóit alleen te gaan rennen in het donker. Je bent niet alleen kwetsbaarder voor verkeer, maar of voor psychopaten. En ja, het gebeurt altijd ergens anders en met iemand anders, maar we willen het gevaar ook niet opzoeken. In de recent opgeloste zaak Vaatstra, dat we vast allemaal hebben meegekregen op televisie, verwachtte Marianne (met alle respect) ook niet dat zij die avond van haar fiets geplukt zou worden.

Ik ren dus het liefst op asfalt. Als er een fietspad is, dan loop ik daar uiteraard op. Maar er zijn ook straten in mijn omgeving zonder fietspad, maar die breed en rustig genoeg zijn om toch op straat te rennen. Er komt niet veel verkeer en áls er verkeer komt is er ruimte genoeg om uit te wijken.

Waar je ook rent, gebruik vooral je verstand.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes