Running | 5K

Het is nu 5 mei, 10.09 uur. Om 9 uur ging mijn wekker, om 8 uur lag ik al klaarwakker in bed, maar ik ben toch nog rustig blijven liggen en ben ook nog even weggedommeld. 

Om 9 uur ben ik opgestaan en gaan ontbijten. Ik ontbijt altijd met havermout(pap) met rozijnen. Uitgerekend vandaag is de melk bijna op, ik kan nog een halve portie maken en eet er daarom maar een krentenbol met kaas bij. Ik heb nu bijna twee glazen water op, extreem veel voor mijn doen, zeker op dit tijdstip. 

Mijn outfit ligt klaar, mijn paarse Adidas shorts met roze details en een blauw singlet (het mag tijdens het sporten best een beetje vloeken vind ik). Schoenen, sokken, telefoonarmband, ipod en startnummer liggen klaar. Telefoon is opgeladen (vrij cruciaal als je je runs wilt tracken). 


Inmiddels is het 11.01 uur. Ik heb mijn sportkleding aangetrokken en me volledig ingesmeerd met zonnebrandcrème. Het wordt namelijk zonnig en tussen de 18 en 20 graden Celcius. Ik ren op het moment dat de zon het hoogst staat, en ik wil me niet verbranden natuurlijk. 

11.11 uur: Ik krijg zojuist te horen dat we te voet naar de start gaan. Het is 10 minuten fietsen, dus niet heel ver. Maar hier had ik niet op gerekend :-P. Change of plans dus. Zo meteen dus al mijn gear al aantrekken, sportbril op enzo. 

11.45 uur: We vertrekken! Zenuwen zijn tot een toppunt opgelopen. Ik moet naar het toilet. Er vliegen vlinders door mijn buik. Hopelijk heb ik over ongeveer 2 uur een medaille in the pocket!

12.20 uur: Ik zoek nog snel een toilet op. Daarna zoeken we ons startvak. Wat blijkt, die zijn er niet echt. De mensen voor de 5K zouden in het achterste startvak moeten staan, dus wij eindigen bij wat mensen van de organisatie die achteraan staan met een bordje "5 km". Heel veel mensen van de 5K staan echter vooraan tussen de 7,5 en 13 km. Ik sta dus in de staart en dat vind ik jammer. Ik wilde in de drukte rennen, tussen veel andere mensen, om me te laten meeslepen door hun energie.

12.28 uur: De rij begint langzaam te bewegen. Zijn we al begonnen? Ik heb helemaal geen start gehoord! Later blijkt dat veel mensen de hele start gemist hebben, en dat deze niet precies op de officiële starttijd begon. We beginnen te rennen en het gaat eigenlijk te hard voor me, maar die adrenaline! De eerste kilometer is voorbij in een oogwenk. Gingen de volgende kilometers ook maar zo gemakkelijk. Na 3 kilometer komen we op een pad met losse stenen en kinderkopjes. Mijn vermoeide benen en de onstabiele ondergrond trekken het niet meer. Ik ga even wandelen. 50 meter verder (gok ik) ga ik weer rennen en zoek daarbij de berm op. Maar het gras rent ook niet lekker dus dan maar midden op de weg waar de kinderkopjes nog het platst gereden zijn. Als er dan éindelijk weer asfalt in zicht komt, is dat meteen een steile helling, een brug over de snelweg. Rennend kwam ik niet echt hard verder, nog maar even wandelen dan. Naar beneden gaat hartstikke lekker. Ondertussen is de 7,5 km ook weer bij ons gevoegd dus het wordt al drukker. We komen steeds dichterbij en hoewel ik niet meer kan, moet ik toch blijven rennen van mezelf. Kleine stappen, rustig hobbelen, om het vol te houden. Ik ren de bocht om en de finish is in zicht! Ik krijg er energie van en ga grotere stappen zetten. Zo snel heb ik deze hele wedstrijd nog niet gerend! 30 meter voor de finish hoor ik mijn naam, ik zwaai en ik lach en ik ga nog sneller en ik finish!!

13.20 uur, ongeveer: Ik finish en ik loop uit, ik krijg een medaille en een consumptiebon, ik kan een sportdrankje en wat water pakken. Ik loop terug naar mijn hardloopmaatje die een paar minuten voor mij finishte. Er wordt een foto van ons gemaakt en terwijl zij ergens gaat zitten, loop ik terug naar de finish om mijn vriend op te wachten, hij loopt mee op de 13 km.

Mijn netto eindtijd was 36.01 minuten. Supergoed! Al zeg ik het zelf. Mijn PR in trainingen was 4,7 km in 37 minuten.

Er is wel veel commotie over de wedstrijd. Op de 5 en 7,5 km was niet alles even goed geregeld. Hoewel het parcours was afgezet, besloten enkele auto's toch de normale "route" te kiezen en reden gewoon recht de menigte in! Terwijl ze er langsaf hadden kunnen rijden.... Heel raar.

Verder was het parcours van de 7,5 km niet goed aangegeven waardoor veel lopers een afslag misten en maar 6,5 km gelopen hebben. Ook was het waterpunt op die route onbemand, en dus was er niks te drinken op die warme dag.

Ach, het was mijn eerste wedstrijd. Ik weet niet hoe het op andere wedstrijden gaat, dus op zich vond ik het zelf wel prima geregeld. Hoewel ik me wel kan vinden in het commentaar. Het enige dat ik zelf vervelend vond, was dat ons parcours gedeeltelijk over een fietspad ging, en er fietsers waren die er gewoon overheen bleven rijden, tegen ons in. Zo breed is een fietspad niet, dus dan moest je je pas inhouden om achter iemand  te gaan lopen. Ga gewoon aan de overkant fietsen.... Het is niet alsof het niet duidelijk was dat er een wedstrijd gaande was (ik bedoel, tientallen rennende mensen met een startnummer op hun borst? Lijkt me duidelijk).

Maarja, ik heb een leuke ervaring gehad. En ik heb een mooie tijd gelopen om de volgende keer te verbeteren.

Later in de middag hebben we in de tuin zitten borrelen, en 's avonds aten we pannenkoeken.

En 5 kilometer, 3 glazen wijn, 4 pannenkoeken en een paar uurtjes later, was ik hélemaal kapot. Om half 11 ging ik naar bed (vriend wilde een programma afkijken, dus ik lag daarvoor al voor pampus op de bank) en het duurde niet lang voor ik vertrokken was naar dromenland.

Nu ga ik ontbijten, me aankleden en mijn spullen pakken om naar school te gaan en te werken aan een opdracht. Het is me inmiddels duidelijk dat ik er thuis niks aan gedaan krijg. En om 14.00 uur vanmiddag heb ik een afspraak met mijn tutor om die opdracht te bespreken. Hopen dat ik hem in 3 uurtjes in de bieb wel afkrijg. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes