Start to Run | Schoenen

Beginnen met hardlopen is hartstikke makkelijk en relatief goedkoop. Je hebt maar weinig nodig om aan de slag te kunnen, geen abonnementen of dure kleding. Het enige dat belangrijk is zijn je schoenen. 

Toen ik in januari begon liep ik op oude indoor schoenen die ik al minstens 8 jaar heb en die mijn voeten op geen enkele manier hielpen door zowel hun leeftijd als gebruiksfrequentie. Ik heb ze vaak aangehad, maar zelfs als je schoenen in de kast laat staan gaat de kwaliteit achteruit en wordt bijvoorbeeld demping minder. 

Al vrij snel besloot ik dat ik door wilde gaan met hardlopen en dat ik dan maar beter echte hardloopschoenen kon kopen. En daarbij kwam, het was eind januari en er was overal sale! Ik heb mijn Asics schoenen dus voor €32 opgepikt. Dat had ik er wel voor over. Het is een basismodelletje en mijn voeten zijn verder niet opgemeten. Dat komt later nog wel eens. 

Op veel plekken zijn de te vinden, die basismodelletjes. Vaak met normale demping, geschikt voor gemiddeld gebruik, niet veel speciaals. Maar als je al wat langer rent, of direct serieus aan de slag wilt, is het leuk om ook andere modellen te bekijken. 

Natural running
Een vorm van rennen waarbij bewust wordt gekozen voor zo min mogelijk demping in de schoen. Hiermee kun je niet zomaar beginnen, zeker niet wanneer je normale schoenen gewend bent. In het begin moeten de schoenen nog veel afgewisseld worden met je andere schoenen om je lichaam te laten wennen. Dat krijgt op deze schoenen namelijk veel heftigere schokken te verduren. Vraag in je hardloopwinkel advies over het gebruik van deze schoenen. 
Nike heeft bijvoorbeeld de Nike Free lijn met verschillende gradaties van demping. 
Barefoot running 
Dit gaat nog een stapje verder. Mensen die hierachter staan gaan uit van de natuurlijke kracht van het lichaam. "Vroeger hadden we ook geen schoenen met demping" kun je een aanhanger wel eens horen zeggen. Rest mij alleen nog een foto:
Heel eerlijk? Ik vind ze er wel gek uitzien ^_^
Trail running
Deze tak van hardlopen gaat letterlijk van de gebaande paden. Je gaat door weilanden, bossen en berdpaden. Omdat die ondergrond veel ongelijkmatiger is dan asfalt of de baan, zijn hier schoenen voor met extra grip en dieper profiel zodat je niet struikelt over een losse steen. 
En dan nog een paar schoenen die ik gewoon wil laten zien 
Wat een beauties! 
Deze zouden echt een Boost geven.
En deze prachtige Asics uit Run2Day Magazine die ik online maar niet kan vinden! Maar wat vind ik ze moooooii

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes