H & L | Easy suikervrije hapjes

Het suikervrije leven bevalt me prima, hoewel ik nog niet helemaal suikervrij eet. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die heel lastig te vervangen zijn door suikervrije varianten. Zoals mayonaise, vleeswaren, sausjes. Bij de meeste van die voedingsmiddelen, sausjes bijvoorbeeld, is het ding gewoon dat je het eigenlijk niet moet eten. Het is ook niet nodig. Maar het is wél zo lekker bij een gebakken aardappeltje. Vleeswaren vind ik wel een debacle. Enkele keren per week eet ik een salade als lunch, vooral op stagedagen. Wanneer ik thuis ben eet ik toch meestal gewoon speltboterhammen. En als je al geen zoet beleg erop mag, maar dan ook al geen vleeswaren meer, dan wordt het wel echt lastig.


Er zijn ook gemakkelijkere aspecten van het suikervrije leven. Met mijn ontbijt en avondeten heb ik niet veel moeite, behalve sausjes als mayonaise. Ik ontbijt meestal met yoghurt met chia, lijnzaad en rozijntjes. Avondeten maak ik altijd vers, zonder zakjes, pakjes en doosjes dus. Zelf kruiden en bijvoorbeeld tomatensauzen maken. Heerlijk vind ik het!

Maar dan heb je die momenten tussendoor nog! En ook daarvoor heb ik genoeg goede keuzes. In mijn keuken heb ik een plekje waar ik snack-food heb staan. Zo staat de fruitschaal daar. Maar ook een schaaltje cherrytomaatjes kan daar staan. Soms vind je er een zakje noten. Dan weer staat er een bakje rozijnen. Regelmatig vind je in mijn keuken een bananenbrood.

Key words zijn dus fruit, groenten en nootjes om lekker van te snaaien. Want dat doe ik bij die kleine hapjes dus wel echt. Op een dag loop ik wel 100 keer naar de keuken om een nootje te pakken. Bij het bananenbrood is het anders, daarmee probeer ik mezelf te beperken tot twee plakjes per dag. Omdat ik anders dat hele ding zelf op één dag weg zou krijgen! En dat is niet alleen zonde en uiteindelijk ook vast wel duur, zó gezond kan het nou toch ook niet zijn om elke dag twee bananen, twee eieren, een lading bloem en rozijntjes weg te werken. Oh en bakpoeder en baksoda. Het is relatief gezien natuurlijk een gezond tussendoortje. Maar alles waar "te" voor staat is niet goed: ook niet te veel bananenbrood.

Als ontbijt of lunch wil ik ook nog de tip geven om eens roerei te maken met gehalveerde cherrytomaatjes, spinazie en champignons. Op een speltboterham. Echt wel heel lekker! Zelf houd ik niet zo erg van de smaak van spinazie. In lasagne, pasta enzovoorts eet ik het graag, maar die pure smaak vind ik vaak too much. In dit roerei vind ik het heerlijk!

Vandaag smulde ik zelfs heerlijk suikervrij van pannenkoeken! Gewoon eieren, melk en bloem, met anderhalve banaan erdoor geprakt en wat honing in het beslag. Ik heb wel even geproefd of de schenkstroop al vieszoet proefde, dus toch suiker binnen gekregen. Helaas, proefde nog normaal. Geen verandering in mijn smaakpapillen dusver.

Ook een lekker tussendoortje zijn smoothies en sapjes. Melk, banaan, spinazie, bessen, yoghurt.. Eigenlijk kun je er alles in gooien dat je toevallig in huis hebt. Vorige week deed ik er zelfs een worteltje in. Nu heb ik geen juicer, dus ik deed hem met wat water in mijn hakmolentje, en eenmaal redelijk fijn nog met de staafmixer erop (om ook de andere ingrediënten erdoor te mengen). Ik moest toch wel kauwen. Maar lekker was het wel! Terwijl ik echt niet zo'n rauwe worteltjes-fan ben.

Op dit moment staat er weer een bananenbrood in de oven. Ik geloof de vierde in twee weken. Ik ben verslaafd! Zo lekker! Vandaag experimenteer ik weer, nog geen twee broden zijn het zelfde geweest. Dit keer deed ik er 50 gram ongemaalde haver bij (andere keren maalde ik het tot meel). Ook heb ik met de bananen wat gedroogde abrikozen meegemalen. Ik weet niet of dat helemaal goed gegaan is, zo te horen had de staafmixer er wel moeite mee. En als laatst staat de oven vandaag wat lager. Andere keren op 175 tot 180 graden, vandaag staat hij op 160 graden. Ze zeggen vaker dat je bij gebak niet moet rommelen met de ingrediënten. Bij hartige gerechten kun je sowieso héél veel. Extra kruiden, andere groenten erin en dergelijke kan gewoon allemaal. Bij gebak werkt alles mee, voor de smaak en de binding bijvoorbeeld. Toch neem ik het vaak niet zo heel nauw met ingrediënten. Hoe nauwkeurig weegt je weegschaal nou? Je zit er toch makkelijk 20 gram naast. Ik kan je vertellen, met dit bananenbrood maakt het allemaal niet zo veel uit! Als je jezelf maar flexibel opstelt voor wat betreft het eindresultaat. Want dat is bij al mijn bananenbroden natuurlijk wel verschillend geweest. Ze waren echter allemaal hartstikke lekker. Ik hoop deze ook. Hij ziet er gelukkig wel lekker uit. Ik ben benieuwd wat de abrikozen hebben gedaan.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes