Mijn pannenkoekenplantjes


Op 9 maart maakte ik deze foto. Van een vriendinnetje kreeg ik 3 stekjes van haar pannenkoekenplantje. Is hij niet schattig?! Alle drie verzorgde ik ze met liefde. Regelmatig een klein scheutje water, dichtbij een raam met zon vanaf de namiddag, regelmatig een stukje draaien of op een ander plekje en zelfs een keer een klein beetje kamerplantenvoeding. 

Sinds ik in dit huis woon (met vensterbanken! En zon!) ben ik helemaal weg van kamerplanten. Dit is de eerste plek waar ik woon, waar planten niet gedoemd zijn om het loodje te leggen. 

Helaas heb ik het toch voor elkaar gekregen om iets te laten mislukken. Mijn stekje van een erwtenplantje is helaas overleden. Hij kreeg last van bladluis. Dus stopte ik hem een paar nachten in de koelkast (omdat de luizen de kou niet fijn vinden en dan dood gaan?) en besproeide ik hem met een oplossinkje van water met Klok ecologisch afwasmiddel. Helaas, het stekje is het allemaal niet te boven gekomen. Ik ga het opnieuw proberen met een gekocht plantje waar ik dan zelf mee kan doorstekken. 

Ook heb ik al een paar jaar inmiddels twee avocadoplanten. Ze stonden in de vensterbank maar hadden te kleine potten. Na het overpotten in een grotere pot kregen ze een mooi plekje in twee plantenstandaards naast de eettafel. Ik denk dat die plek toch te donker is, want ze hebben bruine bladeren gekregen en zien er niet meer zo gezond uit. Ik probeer ze er weer bovenop te krijgen met veel water (met een beetje voeding) en veel zonlicht, ze staan weer naast het raam. 

Terug naar de helden uit dit verhaal. Ain't she pretty?
En wat doe je als je meer en meer plantjes krijgt en zaait en stekt maar niet genoeg bloempotjes hebt? Dan bewaar je alles wat het huis in komt! 
De pannenkoekenplantstekjesfamilie! Niet te geloven toch, dat dit ooit van die kleine spruitjes zoals op de eerste foto waren? Ze zijn nog maar twee maanden oud! 
Kijk mij nou creatief zijn, met een doorkijkje. Op de voorgrond zie je de twee avocado planten. Je kunt helaas wel zien dat ze er niet zo mooi bij staan. :( 

Maar aan de andere kant, er komt gezinsuitbreiding! Hoop ik althans. Tijdens het overpotten braken er twee pannenkoekjes af. Als experiment heb ik er één in aarde gezet en één in water. Nu eens zien wat er het beste gaat groeien! 
Ik wordt hier zo blij van! Op rommelmarkten en in de kringloop ben ik nu constant op zoek naar kleine bloempotjes. Het schiet niet erg op, maar dat hoort bij verzamelen, toch? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes